Skład zespołu Patryk Dropiński Aurelia Graczyk Jan Jabłoński Bartosz Jankowski Agata Kantarowska Adam Klimas Nina Kopaczewska Zuzanna Kruszyńska Adam Kubiak Bartosz Kubiak Mariusz Pecelerowicz Krzysztof Soliński Fabian Strzeliński Jagoda Wieczorek Martyna Zawal Mikołaj Zywert Opiekun zespołu Urszula Napierała Nazwa szkoły Szkoła Podstawowa im. Michała Okurzałego w Zagórowie Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolskie Laboratoria Informatyczne |
Efektem końcowym jest interaktywna makieta miasta Zagórowa. To miasto z puzzli, po którym jeżdżą zaprogramowane Ozoboty, a po najechaniu kamerą urządzenia mobilnego – dzięki technologii (rzeczywistości rozszerzonej) – pojawiają się ptaki i zwierzęta charakterystyczne dla naszego regionu. Nie zabrakło też budynków zaprojektowanych przez uczniów w Tinkercadzie i wydrukowanych na drukarce 3D.
Ulice i budynki zostały podpisane, a na makiecie umieszczono kody QR prowadzące do opisów przygotowanych przez uczniów.
W ramach przygotowań do uroczystych pokazów przeprowadzono próby generalne. 15 kwietnia 2025 roku odbył się oficjalny pokaz makiety, na który zaproszono:
- burmistrza Gminy i Miasta Zagórów, pana Romana Kultermana,
- wiceburmistrza Gminy i Miasta Zagórów, pana Karola Błaszczaka,
- sekretarz Gminy i Miasta Zagórów, panią Joannę Miętę,
- kierownik Centrum Usług Wspólnych, panią Joannę Kempińską,
- dyrektora Szkoły Podstawowej, pana Andrzeja Bernata,
- wicedyrektorów Szkoły Podstawowej, panią Justynę Maślińską oraz panią Magdalenę Szeflińską.
Wydarzenie miało miejsce w sali nr 6 Szkoły Podstawowej im. Michała Okurzałego w Zagórowie przy ul. Pyzderskiej 75a. Gości powitał robot „Einstein” zbudowany z zestawu LEGO Spike Prime. Podczas pokazu Ozoboty poruszały się po trasach wytyczonych na makiecie, a widzowie mogli obserwować interaktywne efekty AR przy pomocy tabletów. Całość zwieńczył film dokumentujący proces tworzenia projektu.
26 kwietnia 2025 roku zorganizowano pokaz dla rodziców i opiekunów uczniów zaangażowanych w realizację projektu. Wydarzenie odbyło się w dwóch turach:
- o godzinie 8:30 dla rodziców uczniów klas piątych i szóstych,
- o godzinie 10:30 dla rodziców uczniów klas siódmych i ósmych.
Uczniowie zaprezentowali szczegółową makietę miasta, swoje umiejętności programistyczne oraz pracę zespołową. Wydarzenie wywołało wiele wzruszeń i dumy wśród obecnych.
Dokumentacja wizualna
Projekt został udokumentowany na wielu poziomach – powstały zdjęcia i filmy przedstawiające kolejne etapy pracy, a także wywiady z każdym z uczniów. Celem było ukazanie nie tylko efektu końcowego, ale również samych twórców oraz ich zaangażowania w proces tworzenia. Podczas każdego z pokazów prezentowany był film, który w obrazowy sposób oddawał zarówno wygląd makiety, przebieg pracy, jak i emocje towarzyszące autorom projektu. Montaż materiałów filmowych został wykonany w aplikacji Canva.
Porównanie z założeniami
Projekt w pełni zrealizował swoje cele, a nawet je przekroczył. Dzięki zaangażowaniu uczniów i systematycznemu podejściu do pracy, udało się stworzyć dzieło z pogranicza edukacji, sztuki i technologii.



Wnioski i refleksje
- Uczniowie nie tylko zdobyli nowe umiejętności techniczne, ale przede wszystkim nauczyli się współpracy, kreatywnego rozwiązywania problemów i planowania działań. Projekt był dowodem na to, że kiedy młodzieży powierzy się odpowiedzialność i przestrzeń twórczą – efekty mogą przerosnąć oczekiwania. Ich zaangażowanie było tak ogromne, że przychodzili również na przerwach, oni „żyli tym projektem”.
- Zrealizowany pokaz potwierdził, że edukacja oparta na działaniach praktycznych i interdyscyplinarnych przynosi wymierne korzyści. Uczniowie czuli dumę, odpowiedzialność i radość z tworzenia – a zaproszeni goście byli pod wrażeniem poziomu realizacji.
- Uczniowie wykazują chęć do uczestniczenia w kolejnych tego typu projektach.
- Projekt zakłada możliwość jego kontynuacji i wykorzystania makiety w kolejnych latach szkolnych jako narzędzia dydaktycznego, choćby podczas lekcji informatyki, czy zajęć programowania. Makieta będzie wykorzystywana m.in. do nauki programowania tras Ozobotów, programowania robotów zbudowanych z kloców Lego Spike Prime (choćby w programie Python) i wprowadzania elementów projektowania i drukowania modeli 3D.
- Dzięki integracji kodów QR i treści AR, projekt może służyć również jako ścieżka edukacyjna przybliżająca historię miasta Zagórów oraz lokalne dziedzictwo kulturowe.
- Makieta może być także wykorzystywana na lekcjach historii, informatyki, plastyki oraz podczas wydarzeń szkolnych (np. Dni Otwarte, pikniki edukacyjne). Uczniowie chcą pokolorować w przyszłości modele zgodnie z ich rzeczywistą kolorystyką.
Planowane wydarzenia
Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem, dlatego zaplanowano kolejne wydarzenia:
- W maju odbędzie się specjalny pokaz makiety dla seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku (trwają już zapisy chętnych),
- Również w maju przeprowadzona zostanie lekcja programowania oparta na makiecie dla przedszkolaków z trzech oddziałów: Oa, Ob i Oc. Tutaj przedszkolaki otrzymają dodatkowo wydrukowany plan miasta i będą kodowały trasy pisakami. Dzięki flamastrom do kodowania w prosty, szybki sposób będą mogły kodować trasy, po których będą jeździły Ozoboty.
- W czerwcu, podczas obchodów Dnia Dziecka, makieta będzie dostępna dla rodziców uczniów naszej szkoły,
- W czerwcu zaplanowano także Dzień Otwarty makiety dla mieszkańców Gminy i Miasta Zagórów, zorganizowany z inicjatywy pana wiceburmistrza Karola Błaszczaka, który chce przenieść makietę do MGOK i zaprezentować ją mieszkańcom,
- W przyszłym roku szkolnym makieta posłuży do organizowania lekcji otwartych dla nauczycieli,
- Nie tylko uczniowie biorący udział w projekcie pragną ją rozbudowywać w kolejnych latach, lecz również ci, którzy tylko obserwowali jak ta makieta się rozrasta.
Projekt „Zagórów w miniaturze – interaktywna makieta z robotem Ozobot” nie tylko wzbogacił ofertę edukacyjną szkoły, ale stał się także inspirującym przykładem współczesnych możliwości integracji technologii, kreatywności i pracy zespołowej w edukacji.