Skład zespołu Alicja Arndt Marcin Bijoch Maja Czaplicka Amelia Fetera Viktoriia Kopiyka Maksymilian Nowak Alicja Nucowska Martna Samol Hanna Sobkowiak Hubert Szwarc Opiekun zespołu Kinga Popiel Nazwa szkoły I Liceum Ogólnokształcące, im. Jarosława Dąbrowskiego w Rawiczu Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolska Akademia Talentów |
W listopadzie 2024 r. uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego, im. Jarosława Dąbrowskiego w Rawiczu przystąpili do realizacji projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolska @2030. W ramach Wielkopolskiej Akademii Talentów dziesięcioro uczniów, z klas od pierwszej do czwartej naszego liceum, założyło koło teatralne, by realizować swoje pasje i przełamywać własne słabości.
NASZE POCZĄTKI
Na początku projektu, w poszukiwaniu inspiracji do naszej pracy postanowiliśmy obejrzeć kilka bajek i na jednej z nich oprzeć nasze działania. Uczniom bardzo spodobał się film “Czerwony kapturek, prawdziwa historia”, w reżyserii Cory’ego Edwardsa i to na nim postanowili zrealizować nasz scenariusz. W pierwszym etapie uczniowie decydowali do jakiej postaci im najbliżej i każdy wybrał jedną rolę, żeby później zebrać tekst w całość. Następnie zaczęliśmy prawdziwą pracę nad scenariuszem – dopasowując go do naszych potrzeb – wrzucając m.in. własne żarty. Wtedy rozpoczęła się prawdziwa burza mózgów, która dała uczniom dużo radości i satysfakcji z finalnego efektu. Poszliśmy również podpatrzeć pracę aktorów – amatorów rawickiego Domu Kultury w spektaklu “Makbet” w reżyserii Sylwestra Różyckiego.
Był to również czas, kiedy uczyliśmy się obsługi sprzętu, który dostaliśmy z projektu, by móc go później wykorzystać podczas własnego przedstawienia.
PRACA NAD SOBĄ
Ćwiczenie ról zaczęliśmy od tak zwanych “prób stolikowych”, podczas których zwracaliśmy szczególną uwagę na wypowiadane słowa i dykcję. Już na tym etapie było widać duże zaangażowanie uczniów. Były to pierwsze próby pokonywania własnych słabości i wychodzenia ze strefy komfortu. W następnej kolejności skupiliśmy się na gestach, mimice, natężeniu głosu czy poruszaniu się na scenie. Z całą pewnością można powiedzieć, że był to czas, kiedy uczniowie musieli pokonać własny strach przed oceną innych. Bardzo się otworzyli i lepiej poznali siebie nawzajem. Na tym też etapie zaczęliśmy myśleć o scenografii, kostiumach czy elementach dźwiękowych. Uczniowie zdecydowali się postawić na minimalizm i wykorzystać tylko drobne elementy charakteryzacji, np. uszy i kolorystykę ubrań. By stworzyć scenografię wizualną oprócz podstawowych mebli wykorzystaliśmy tablicę interaktywną i sztuczną inteligencję, która dzięki dobraniu przez ucznia odpowiednich promptów, wygenerowała pożądane obrazy. Do całości dodaliśmy jeszcze efekty dźwiękowe, jak dzwoniący telefon, ruszający samochód czy odgłos zbitej szyby.
EFEKT KOŃCOWY
Wreszcie, dnia 23 maja 2025 r., w auli naszego liceum zaprezentowaliśmy nasz spektakl, “Czerwony Kapturek, za kurtyną” gościom oraz publiczności naszej szkoły. Dla większości z aktorów był to pierwszy występ, więc trzeba było zmierzyć się z tremą i opanować stres. Choć nie obyło się bez drobnych wpadek, z których uczniowie zgrabnie wybrnęli, przedstawienie spodobało się i było bardzo pozytywnie ocenione przez publiczność.
Dla uczniów, jak sami powiedzieli, był to niezwykły czas, podczas którego mogli odkryć swoje słabe i mocne strony, zmierzyć się z presją czy strachem, ale też nawiązać nowe znajomości. Jest to doświadczenie, które długo w nich pozostanie.
W przedstawieniu i projekcie udział wzięli:
- Czerwony Kapturek – Alicja Arndt
- Wilk – Martyna Samol
- Nietypowa Babcia – Hania Sobkowiak
- Przebiegły Zając – Amelia Fetera
- Drwal – Maja Czaplicka
- Energiczny Wiercik – Alicja Nuckowska
- Kot Policjant – Viktoriia Kopiyka
- Miś Policjant – Maksymialian Nowak
- Żaba Detektyw – Hubert Szwarc
- Obraz, światła i dźwięk – Marcin Bijoch
- Projekt plakatu – Dawid Łapacz
- pomocą techniczną służył pan Maciej Cichy