Skład zespołu Szymon Siurmicki Alan Kacprzak Igor Lisiecki Adam Szczepaniak Daria Witczak Maria Szczepaniak Katarzyna Kupczyk Katarzyna Borzęda Lena Koza Zuzanna Dopierała Martyna Lewandowska Opiekun zespołu Grażyna Kołodziejek Nazwa szkoły Szkoła Podstawowa im. Władysława Umińskiego w Przedczu Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolska Akademia Talentów |
Uczestnicy projektu i czas realizacji
Grupa projektowa Wielkopolska Akademia Talentów działająca pod opieką pani Grażyny Kołodziejek realizowała swoje zadania w okresie od 5 listopada 2024 r. do 15 maja 2025 r. w ramach Projektu Województwa Wielkopolskiego „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. W projekcie wzięło udział 11 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Władysława Umińskiego w Przedczu zróżnicowanych pod względem wiekowym, wspierających się wzajemnie, łączących pasje do muzyki i gry w orkiestrze.
Pierwsze działania grupy projektowej
Na początku swojej działalności uczniowie wspólnie opracowali kontrakt grupowy, który następnie przedstawili w formie plakatu. Był to pierwszy krok w budowaniu odpowiedzialnej i zorganizowanej współpracy. Następnie uczestnicy projektu nauczyli się korzystać z platformy Canva, która stała się podstawowym narzędziem pracy. Każdy z uczniów stworzył własne cyfrowe portfolio, a także uczestniczył w tworzeniu materiałów graficznych – między innymi zaproszeń dla gości koncertu finałowego, w tym specjalnego zaproszenia dla pana burmistrza Jarosława Sobańskiego.
Praca nad prezentacjami ekologicznymi
W ramach działań projektowych uczniowie przygotowali dwie prezentacje tematyczne. Jedna z nich dotyczyła działań ekologicznych podejmowanych w gminie Przedecz, natomiast druga przedstawiała inicjatywy ekologiczne realizowane przez szkołę oraz jej społeczność na przestrzeni lat. Obie prezentacje zostały wykonane w Canvie i zaprezentowane podczas finałowego koncertu orkiestry dętej.
Zapoznanie ze sprzętem cyfrowym
W czasie zajęć uczniowie zapoznali się ze sprzętem komputerowym, oświetleniowym i dźwiękowym, który szkoła otrzymała dzięki projektowi „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. Podczas prób orkiestry młodzież wykorzystywała nowe urządzenia nagłaśniające, co pozwoliło na lepszą jakość prób i występu finałowego.
Przygotowania do koncertu „Zielono nam…”
Kulminacją projektu był koncert orkiestry dętej zatytułowany „Zielono nam…”, który odbył się 29 kwietnia 2025 r. Występ poprzedziły intensywne przygotowania muzyczne. Opiekunka projektu podzieliła uczniów na sekcje instrumentalne: perkusyjną (Adam Szczepaniak, Szymon Siurmicki), klarnetów (Katarzyna Kupczyk, Martyna Lewandowska, Igor Lisiecki), trąbek (Daria Witczak, Alan Kacprzak), saksofonów (Lena Koza, Katarzyna Borzęda) oraz fletów poprzecznych (Maria Szczepaniak, Zuzanna Dopierała). Zajęcia skupiały się na pracy sekcyjnej, ćwiczeniach rytmicznych, oddechowych, zgrywaniu partii, doskonaleniu tempa utworów oraz strojeniu instrumentów.
Rola dyrygenta podczas prób
Podczas prób dyrygent organizował ustawienie sekcji orkiestry i prowadził rozgrzewkę muzyczną, przygotowując młodzież do gry. Rozpoczynał pracę od rozczytania utworów i wspólnego przejścia przez partyturę. Za pomocą gestów rąk wskazywał tempo, wejścia oraz dynamikę. Zatrzymywał orkiestrę, by ćwiczyć trudne fragmenty, czasem tylko z wybraną sekcją. Udzielał uczniom wskazówek dotyczących rytmu, artykulacji i frazowania. Tłumaczył młodszym muzykom zasady zapisu nutowego i współpracy w zespole. Budował pozytywną atmosferę, motywował uczniów i chwalił za postępy.
Repertuar orkiestry i przygotowanie solistki
Orkiestra przygotowała bogaty repertuar, m.in. „Happy”, „Djebe Funk”, „Firework”, „Och i ach”, „Rolling In The Deep” oraz marsze „Alamo” i „Ol Glory”. Opiekun projektu aktywnie wspierał uczennicę Marię Szczepaniak w przygotowaniach wokalnych do wykonania utworu „Och i ach”, który został zaprezentowany podczas finałowego koncertu z udziałem szkolnej orkiestry dętej. Proces ten obejmował ćwiczenia emisji głosu i interpretację utworu, tak aby śpiew Marii harmonijnie współgrał z grą instrumentalistów. Ważnym elementem była synchronizacja wokalu z partiami orkiestry – opiekun organizował wspólne próby, podczas których ćwiczono tempo, wejścia i współbrzmienie.
Dekoracje i zakończenie projektu
Grupa projektowa również czynnie uczestniczyła w tworzeniu dekoracji i przygotowaniu oświetlenia sceny do wyżej wymienionego koncertu. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu, współpracy i kreatywności uczniów oraz wsparciu nauczyciela, projekt zakończył się sukcesem i był przykładem skutecznego łączenia edukacji cyfrowej z rozwojem artystycznym i społecznym młodzieży.
Ewaluacja projektu
W dniu 9 maja 2025 r. odbyło się spotkanie grupy projektowej, którego celem było podsumowanie dotychczasowych działań oraz wspólna refleksja nad przebiegiem i rezultatami realizowanego projektu. Podczas rozmowy omówiliśmy zarówno napotkane trudności, jak i osiągnięcia, które udało nam się wypracować dzięki efektywnej współpracy. Zastanowiliśmy się także, jakie umiejętności i doświadczenia zdobyliśmy w trakcie realizacji zadań oraz w jaki sposób udział w projekcie wpłynął na nasz rozwój osobisty i zespołowy.