Fundusze Europejskie
Rzeczpospolita Polska
Dofinansowane przez Unię Europejską
Samorząd Województwa Wielkopolskiego

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Jastrowiu: Spektakl pt. O tym jak Alik szczęścia szukał na prawie obcej planecie

Opiekun zespołu
Mariusz Jaroszyński 

Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Jastrowiu

Rodzaj zajęć pozalekcyjnych
Wielkopolska Akademia Talentów

W roku szkolnym 2024/2025 Szkoła Podstawowa nr 1 w Jastrowiu zrealizowała projekt Wielkopolska Akademia Talentów w ramach programu Cyfrowa Szkoła Wielkopolska 2030. Inicjatywa ta miała na celu rozwijanie kompetencji artystycznych, cyfrowych i społecznych uczniów poprzez innowacyjną formę zajęć. W naszej szkole wybraną formą był teatr muzyczny. Projekt nosił tytuł „O tym, jak Alik szczęścia szukał na prawie obcej planecie” i angażował jedenastoosobową grupę uczniów z klasy trzeciej i czwartej. 

Zajęcia rozpoczęły się od zabaw integracyjnych, które pozwoliły uczestnikom lepiej się poznać, zbudować wzajemne zaufanie oraz stworzyć pozytywną atmosferę pracy twórczej w grupie. Uczniowie podczas zabaw integracyjnych korzystali z tzw “magicznego dywanu” stanowiącego wyposażenie auli szkolnej, na której odbywały się zajęcia. Uczestniczyli w zabawach zręcznościowych, umuzykalniających, rozluźniających, a także rozwijających kompetencje społeczne. Czasem uczniowie sami byli inicjatorami zabaw. W kolejnych etapach uczniowie uczyli się gry na instrumentach muzycznych – elektronicznej perkusji, gitarze elektrycznej oraz gitarze basowej. Nauka gry na wymienionych instrumentach pozwoliła wyłonić osoby szczególnie utalentowane i posiadające odpowiednie predyspozycje do instrumentalnego muzykowania. Swoje umiejętności rozwijali podczas  przygotowywania fragmentów muzyki do spektaklu, a efekty tych przygotowań można było usłyszeć podczas występów na szkolnych jasełkach oraz obchodach pierwszego dnia wiosny. 

Integralną częścią projektu było poznanie tajników oświetlenia scenicznego, w tym działania systemów opartych na protokole DMX, co wprowadziło uczniów w zagadnienia z pogranicza sztuki i technologii. Równolegle prowadzona była nauka nowych piosenek, ćwiczenia z gry aktorskiej, a także prace nad scenariuszem spektaklu. Uczestnicy projektowali i wykonywali scenografię oraz kostiumy, ucząc się pracy zespołowej, odpowiedzialności i planowania. 

Ważnym elementem realizowanego projektu była nauka korzystania z mikroportów podczas występów scenicznych. Opanowanie umiejętności korzystania z tego typu urządzeń znacząco wpłynęło na poprawę jakości akustycznej przygotowanego spektaklu. 

Każdy z uczniów stworzył własne portfolio, dokumentujące jego indywidualny rozwój, zaangażowanie i nabyte kompetencje. Zwieńczeniem wielomiesięcznej pracy było przedstawienie, które odbyło się 21 maja 2025 roku. Spektakl „O tym, jak Alik szczęścia szukał na prawie obcej planecie”. Spektakl opowiada o chłopcu, który nagle znalazł się w innym kraju. Czuje się w nim tak dalece zagubiony, jakby błądził niemal po obcej planecie. W wędrówce, której celu sam nie zna spotyka różne postacie: uporządkowanego Dróżnika, zarozumiałego Profesora, Bankiera uzależniającego wszystko od pieniędzy, empatycznego “Człowieka z ulicy”, Zegarmistrza wierzącego tylko w czas, nie potrafiące ze sobą rozmawiać Tiktokerki, Jokera, dla którego oszustwo to podstawa życia, Króla przekonanego o swojej nieograniczonej władzy. Na końcu Alik trafia do miejsca, w którym poczuje się bezpieczny – znalazł się wśród uczniów zespołu muzycznego. 

Projekt okazał się wartościowym doświadczeniem edukacyjnym, łączącym elementy sztuki, technologii i rozwoju osobistego. Uczniowie nie tylko rozwinęli swoje talenty, ale również zdobyli nowe kompetencje cyfrowe i społeczne, które będą mogli wykorzystać w dalszej edukacji i życiu codziennym. 

Udostępnij wpis:

Powiązane wpisy

Przejdź do treści