Skład zespołu Julia Dziuba Amelia Rudowicz Emilia Król Wiktoria Markiewicz Marcin Piechocki Michalina Walczak Bartosz Grochowicki Magdalena Rzepka Michelle Kaczmarek Magdalena Welke Maja Juśkiewicz Filip Jasiński Alex Makowiecki Opiekun zespołu Magdalena Barańska Nazwa szkoły I Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Pleszewie Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolska Akademia Talentów |
Na początku pracy nad projektem omówiłam uczniom istotę i charakter przedsięwzięcia, określając typ oraz zakres planowanej aktywności artystycznej. Następnie rozpoznałam wszystkie przejawy aktywności artystycznej uczniów i na tej podstawie zdecydowałam, że zajęcia będą realizowane w następujących obszarach: wokalno-instrumentalnym, plastycznym, dziennikarsko-poetyckim, tanecznym oraz fotograficznym.
W następnej fazie realizacji projektu wybraliśmy wspólnie “Czas” jako motyw przewodni, ponieważ uznaliśmy, że jest to wartość bliska każdemu człowiekowi. Dzięki niej można poruszyć ważne tematy, takie jak przemijanie, dorastanie, wspomnienia czy marzenia o przyszłości. Wybrany temat to także doskonały motyw ekspresji artystycznej, daje głęboki przekaz, szerokie możliwości twórcze i ogromne pole do interpretacji wizualnej, ruchowej i dźwiękowej.
W ramach pracy zespołowej zaplanowany został półroczny harmonogram działań artystycznych, który krok po kroku był realizowany. Odbyły się między innymi warsztaty dziennikarskie z p. Piotrem Fehlerem – redaktorem naczelnym gazety pleszewskiej naszemiasto.pl, który przekazał uczniom praktyczne wskazówki dotyczące przeprowadzenia sondy ulicznej. W Zajezdni Kultury w Pleszewie odbyły się również warsztaty z dziennikarką i specjalistą w zakresie retoryki wystąpień publicznych p. Anną Bogacz na temat autoprezentacji oraz sztuki mówienia. Swoje nowe umiejętności uczniowie wykorzystali w praktyce przeprowadzając sondy uliczne oraz wywiady w liceum i w przedszkolu “Bajka” wykorzystując przy tym pozyskany sprzęt w ramach realizacji projektu. Fragmenty wywiadów zostały wplecione w strukturę widowiska artystycznego, która stanowiła integralną część finału projektu. “Czas w mediach – stracony, czy nie” to temat następnego spotkania, które odbyło się z psycholog szkolną p. Wiktorią Szpek, miał on charakter refleksyjny i profilaktyczny. Dodatkowo udało nam się zrealizować wycieczkę do Muzeum Zamku w Gołuchowie, która miała stanowić inspirację do dalszej pracy twórczej oraz spacery fotograficzne w celu wykonania zdjęć tematycznych.
Na potrzeby projektu uczniowie uzdolnieni muzycznie utworzyli zespół, którego działalność mają zamiar kontynuować w przyszłości. Wybraliśmy następujący repertuar: “Jest taka droga“ A. German, “Czas” R. Rynkowskiego, “Zegarmistrz światła purpurowy” T. Woźniaka, “Piąty bieg” Butki Suflera oraz “Mori” D. Podsiadło. Sukcesywnie zapisywaliśmy partie na poszczególne instrumenty: fortepian, keyboard, gitarę elektryczną, skrzypce, trąbkę, saksofon oraz perkusję. W tym zadaniu chętnie
pomogła nam uczennica klasy maturalnej, która równocześnie jest absolwentką szkoły muzycznej. W gronie młodzieży pasjonującej się poezją pojawiła się inicjatywa napisania autorskiego wiersza pt: “Zegar życia”, do którego uczeń skomponował muzykę i wykonał ten utwór solo. Miłośnicy poezji zaproponowali m.in. wiersze W. Buryły: “Co zrobić z czasem?”, “Nie zmarnuj czasu, bo trwa tylko chwilę” oraz podjęli pracę nad scenariuszem, który podzielili na trzy symboliczne części: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, wzbogacając każdą z nich odpowiednio dobranymi scenkami. Jedna z uczennic opracowała autorską choreografię do tańca współczesnego, nadając całości wyjątkowy charakter ruchowy. Inna z uczennic odpowiedzialna była za stworzenie obrazów malowanych na płótnie. Ze starannością szukała inspiracji i analizowała symbolikę. Natomiast uczeń pasjonujący się fotografią eksperymentował z aparatem w plenerze podczas wspólnych wyjść, które uchwycił z wrażliwością i artystycznym wyczuciem. Wernisaż fotografii oraz powstałych obrazów stanowił część finałowego widowiska artystycznego.
Na etapie przygotowań do finału projektu odbywały się regularne próby, na których młodzież zajęła się również aranżacją przestrzeni przygotowując scenografię, rekwizyty, oświetlenie i nagłośnienie.
Efekty wszystkich działań artystycznych zostały zaprezentowane 25 kwietnia 2025 r. podczas finałowego widowiska artystycznego, pt: “W wartkiej rzece czasu”. Widowisko miało charakter międzypokoleniowy, ponieważ do udziału w wydarzeniu oprócz młodzieży szkolnej artyści zaprosili swoich rodziców, dziadków, a ja w ich imieniu również słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, nauczycieli, nauczycieli emerytów oraz innych gości.
Na zakończenie projektu przeprowadziłam z uczniami ewaluację, podczas której młodzi artyści podzielili się refleksją oraz doświadczeniami na temat swojej pracy twórczej, omówili swoje zaangażowanie i ocenili efekty własnych działań.