Skład zespołu: Dawid Adamczewski Antonina Cugier Kinga Bochna Julia Gwizdała Amelia Gruszecka Antoni Królik Natan Kryszak Radosław Mańkowski Zuzanna Matysiak Aleksandra Nadobnik Dagmara Ojrzanowska Emilia Rodak Zuzanna Skrzypczak Helena Szumska Klaudia Strugała Opiekun zespołu Hanna Mańkowska Nazwa szkoły Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Grodzisku Wielkopolskim Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolska Akademia Talentów |
Wybór tematu
Temat został zaproponowany przez opiekuna projektu, który przed laty zmierzył się z poezją i muzyką barokową w spektaklu wystawionym w grodziskiej farze pw. Św. Jadwigi Śląskiej, perełce manieryzmu w Polsce. Powrót do tematu miał kolejnemu pokoleniu uczniów liceum przybliżyć historię fary, uwrażliwić na dziedzictwo barokowe w Grodzisku Wlkp., a także sprzedać uczniom trudny, niekoniecznie lubiany temat poezji barokowej, malarstwa, architektury, muzyki, a także odwołać się do filozofii epoki, z jednej strony powracającej do ideałów średniowiecza, polowania na czarownice, straszenie piekłem, z drugiej strony epoki fermentu intelektualnego, rozwoju fizyki, matematyki, racjonalizmu.
Ta cecha baroku jest bardzo bliska naszej współczesnej; epoce; z jednej strony rozwój cywilizacji z drugiej wiara w istnienie reptilian..czyż nie trąca XVII w? Niestety proboszcz parafii nie zgodził się na wystawienie spektaklu…więc pomysł uległ modyfikacji i postanowiono, że zostanie wystawiony na jedynej scenie teatralnej w mieście w Centrum Kultury RONDO w Grodzisku Wlkp. A to oznaczało, że zmienić należy dosłownie wszystko, zacząć do nowa.
Grupa i podgrupy
Od samego początku grupa postawiła na działania zespołowe i w tak zwanych sekcjach, które powstały w zależności od zainteresowań uczniów i z założenia miały być ,,płynne’’, tak, by każdy mógł dołączyć do danej sekcji w wybranej chwili i przyjrzeć się co robią inni. I tak powołane zostały: sekcja muzyczna (osoby grające na instrumentach), wokalna (pieśń), graficzna (logo grupy, plakat i zaproszenie, ulotka kulinarna i napis Vanitas caffe), plastyczna (kolumny barokowe, okienka) scenografii ( wystrój sceny, rekwizyty), projektowania (kostiumy), taneczna, techniczna (obsługa sprzętu, tworzenie prezentacji, filmików, słuchowiska).
,,Perły baroku’’
Nazwa grupy została wyłoniona z różnych propozycji, takich jak: Perłowe Sonety Cztery Pory Baroku, Memento Baroque. Zaklęci w obrazie, Zaklęci w czasie, Skąpcy i wreszcie Perły barokowe, i ostatecznie Perły baroku. Wkrótce też się okazało, że nazwa grupy będzie też nazwą przyszłego spektaklu.
Grupa zrobiła swoje logo, w zasadzie w tym chciała się sprawdzić Emilia i jej graficzna propozycja, po małych uwagach, została przyjęta jednogłośnie. Później każdy stworzył portfolio w formie sketchnotki i krótkiego klipu.
Więc co będziemy robić?
To pytanie, które długo stawiali uczniowie. I pytanie stawiane przez opiekuna: A co wy chcecie robić z barokiem? Co wiecie o baroku? Większość uczniów o baroku miała wyobrażenie wyniesione z lekcji języka polskiego, nie należeli do jej zwolenników, ale np. Kinga, Zuzanna czy Radek byli zainteresowani barokiem, jako epoką kontrastów, bogactwa architektury, ale poezja…Cóż…Tak zaczęła się dyskusja o baroku i przyszłym spektaklu. Wspólnie zostało uzgodnione, że połączymy poezję, muzykę, malarstwo, taniec i zrobimy odjechany spektakl. Synkretyzm to przecież ciekawa cecha sztuki baroku i brzmi nowocześnie.
Pozostało jeszcze pytanie; Tylko jak przedstawimy? Tak bardziej po dawnemu czy wpuścimy nieco nowoczesności? I zaczęło się…W końcu każdy musiał przedstawić swoje argumenty. Wtedy pojawiła się propozycja wycieczki do Muzeum Narodowego w Poznaniu na wystawę Jacek Malczewski – Lech Majewski, by poszukać inspiracji, zobaczyć jak artyści współcześni toczą dialog z dwnymi epokami i twórcami.
Jacek Malczewski – Lech Majewski, co mają wspólnego z barokiem?
Sztuka Lecha Majewskiego to interpretacja dzieł Jacka Malczewskiego, dialog artysty współczesnego z modernistycznym symbolistą. Najprościej chodziło o pokazanie grupie jak dzieła dawnych mistrzów odczytują współcześni twórcy i czy nie wpuścić nieco nowoczesności do naszej wizji baroku? Uczniowie zrozumieli intencję opiekuna grupy, połknęli haczyk, mimo że w muzeum i tak pobiegli do kolekcji dzieł modernistycznych, które się bardziej podobały…Jeżeli chodzi o przedstawienie ciągle pozostawało pytanie: jak MY to zrobimy? Na kolejnych zajęciach grupa przeglądała obrazy barokowe, ale też zamieszczony na You Tube spektakl teatralny Ludovica Rambelli Teatro, grupy z Neapolu, znanej z techniki tableaux vivants wykorzystującej obrazy Caravaggia. Ale do realizacji własnego spektaklu daleka droga.
Zaczynamy do scenariusza
Zaczęliśmy od czytania, przeglądania poezji barokowej (świetny ,,Helikon sarmacki’’), fragmentów z filozofii Pascala, Kartezjusza, Newtona. Ostatecznie młodzież zadecydowała, które fragmenty poezji i filozofii znajdą się w scenariuszu, które zaprezentują na scenie.
Na kolejnych zajęciach pojawił się pomysł, aby nagrać fragmenty filozofii, by Newton, Kartezjusz i Pascal przemówili z zaświatów głosem nie tylko grupy projektowej, ale i Grupy Teatralnej Arlekin, która została zaproszona do współpracy. Nagrano audycję, a nagrane fragmenty zostały wykorzystane w spektaklu.
Ferie na barokowym szlaku
To działanie nie było zaplanowane, ale korzystając z tego, że uczniowie wybierali się na ferie w różne miejsca, mieli w nich odnaleźć budynki barokowe. To miała być dodatkowa dla nich inspiracja.
Zajęcia z projektowania z panią Pauliną Gruszecką.
Pani Paulina to amatorka –pasjonatka projektowania, mama Amelii, uczestniczki projektu. W czasie zajęć młodzież dowiedziała się o tym jak wyglądały suknie barokowe, potem przystąpili do robienia własnych projektów, w końcu mogli sami ,,uszyć’’ suknię barokową. Grupa nazwała ją królową baroku, jest dostojna i piękna. Wtedy powstał pomysł, by i ona zagrała na scenie. Królowa baroku została niemą aktorką i jednocześnie oryginalnym rekwizytem. Pani Paulina pomogła także przygotować kryzy, rodem z obrazów Halsa czy El Greco w których wystąpili aktorzy.
Zajęcia muzyczne i wokalne
W grupie projektowej były osoby, które miały w różnym momencie swojego nastoletniego życia przygodę z instrumentem(skrzypce, pianino i gitary). Z całej tej grupy jedynie Klaudia cały czas uczęszcza do szkoły muzycznej. Do współpracy został poproszony muzyk i anglista grodziskiego liceum, pan Maciej Ratajczak, który pomógł przygotować oprawę muzyczną spektaklu. Dzięki niemu Canon Pachelbella czy Wiosna Vivaldiego nabrały nowoczesnego brzmienia. Dzięki tym zajęciom Amelia wróciła do gry na skrzypcach, którą dawno porzuciła, a Julia i Kinga po raz pierwszy zamieniły gitarę klasyczną na elektryczną. Natan zaś musiał poćwiczyć na pianinie. Dawne pasje wróciły, być może nie na chwilę…
Gorzej było z zajęciami wokalnymi, na początku wydawało się, że uda się jeżeli nie całą grupę, to przynajmniej połowę zachęcić do zajęć wokalnych…ostatecznie zdecydowała się zaśpiewać tylko Dagmara…cóż nie wszystko może się udać…
Dagmara śpiewa amatorsko i pomoc muzyka była niezbędna, więc poproszona została pani Renata Bosacka, muzyk, który przez lata, aż do czasu swojej choroby (przeszła udar),prowadziła szkolne chóry, upowszechniała kulturę muzyczną w Grodzisku Wlkp. Pani Renata zgodziła się i Dagmarę przygotowała koncertowo. Dla niej samej były to zajęcia pełne wzruszeń i powrotu choć na chwilę do swojej muzycznej pasji.
Zajęcia taneczne
W Centrum Kultury RONDO stażystką jest Dominika Kostańska, ubiegłoroczna absolwentka grodziskiego liceum, której pasją jest taniec. Od dzieciństwa tańczy w Zespole Tańca Ludowego Cybinka Grodzisk, działającym w Centrum Kultury RONDO, i amatorsko uczy się choreografii. Z ochotą więc pomogła w przygotowaniu tańca aniołów i diabłów, warto podkreślić, że dla Dominiki była to okazja do zdobycia własnych doświadczeń. Natomiast w przedstawieniu można było zaprezentować moralitet z wierszem Mikołaja Sępa Sarzyńskiego w tle.
Zajęcia plastyczne.
Ta sekcja musiała poradzić sobie sama. Jej liderem został Radek, który miał własną wizję tego, jakie elementy grodziskiej fary wykorzystać w scenografii i w jaki sposób. Inspiracją stała się również znaleziona w garderobie stara dekoracja z elementami starej grodziskiej willi. I tak powstały dwa okienka i trzy kolumny, Dlaczego trzy? Można to wyjaśnić tylko zasadą barokowej iluzji…
Pozostałe elementy scenografii to spontaniczne pomysły całej grupy, inspiracją miała być sztuka baroku, motywy barokowej architektury malarstwa i poezji. I zaczęło się Ja przyniosę czaszkę, a może szkielet z sali biologicznej? Cyrkiel i ekierka z matmy, musi być lustro, klepsydra, kwiaty żywe? Nie, sztuczne najlepiej, no i jabłka Newtona..a świece? Po co maszyna do pisania?
Wszyscy zgodzili się też do jednego, by na scenie zrobić żywy obraz, czyli martwą barokową naturę.
Graficy w akcji
Osoby zainteresowane grafiką przystąpiły do projektu plakatu i zaproszeń na prapremierę spektaklu ,,Perły baroku’’, która miała miejsce 30 marca br. z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w Grodzisku Wlkp. Na plakacie pojawiła się królowa baroku i element architektury…tylko dlaczego gotyckiej? Cóż nie wszystko musi się udać…I tak każdy chwalił, zwłaszcza królową.. Ponadto sekcja zaprojektowała i wykonała napis Vanitas cafe i ulotkę o kuchni barokowej.
Co jedli w baroku?
Te zajęcia powstały w oparciu o artykuły znalezione w Internecie, między innymi na stronie Koneserzy.pl i bloga kulinarnego Przepisy Aleksandry i jej mamy Aleksandry Rybińskiej. Zajęcia miały zainspirować grupę do stworzenia potraw inspirowanych kuchnią baroku, głównie przyprawami, według własnego pomysłu i fantazji. I tak powstały szpinakowo-serowe tary z przyprawami, szarlotki, cynamonki, pizzerki z różnymi przyprawami i warzywami oraz oryginalna pizza z miodem, chilli i figami. Niewątpliwie zapach baroku unosił się w Vanitas cafe w czasie Gali finałowej..
Próby, próby, próby i jeszcze raz próby
W czasie prób grupa ćwiczyła dykcję, emisję głosu, ruch, taniec, wymyślane były kolejne rozwiązania sceniczne dodawane i odrzucane rekwizytu…słowem sceniczny ferment, który prowadził do radości, rozbudzał wyobraźnię, ale powodował zmęczenie, znudzenie, a nawet łzy…
Ale warto było…W spektaklu każda scena, każdy rekwizyt stanowił kolejną perełkę, pozwalającą ułożyć przepiękny perłowy sceniczny obraz. I – co najważniejsze- udało się w ten barokowy klimat wprowadzić współczesność, odczytać teksty baroku przez pryzmat współczesnego człowieka. Tak więc naukowcy i to z różnych epok, zagubiony biznesmen, influencerki, politycy, turyści, zakochani – to postaci, które przedostały się do barokowego świata myśli, uczuć…w spektaklu pt. ,,Perły baroku’’, wykonanego przez młodzież z Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Grodzisku Wlkp. , uczniów niezwykłej akademii, Wielkopolskiej Akademii Talentów.
Przedstawienia
Prapremiera spektaklu odbyła się 30 marca br. w Sali widowiskowej Centrum Kultury RONDO z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.
Kolejny spektakl został wystawiony przed jury na uroczystej Gali Finałowej 15 kwietnia br.
Plany? Spektakl ma zostać wystawiony w ramach akcji ,,Noc z teatrem’’. Termin do uzgodnienia.
A na koniec?
Lekcja fizyki i matematyki w Kartezjuszem, Newtonem i Pascalem w tle
Grupa projektowa uczestniczyła w niecodziennych zajęciach z fizyki i matematyki przygotowanych specjalnie przez panią prof. Beatę Tudorowską, nauczycielkę fizyki w grodziskim liceum.
Bohaterami lekcji byli trzej filozofowie Pascal, Kartezjusz i Newton, którzy wnieśli ogromny wkład w rozwój matematyki i fizyki. Pani Beata( jest akustykiem) pokazała uczniom ile matematyki i fizyki jest w Canonie Pachelbela. Przedstawiła różnorodne inspiracje muzyczne Canonem. Po czym uczniowie zrobili plakaty poświęcone trzem filozofom, matematykom i filozofom w jednym, czyli Pascalowi, Kartezjuszowi i Newtonowi.
Technika, sprzęt – kto to ogarnie?
Wydawało się, że najtrudniejsze będzie ogarnięcie kwestii techniczno-sprzętowych. Grupa została przeszkolona z używania sprzętu otrzymanego w ramach projektu przez muzyka szkolnego, o ile zrobienie filmiku, prezentacji, używanie tabletu graficznego nie sprawiało nikomu trudności, to nagranie audycji, nagłośnienie i oświetlenie spektaklu już tak. Opieka nad sprzętem została powierzona Dawidowi. Dawid na początku się bał, że nie da rady, nie ogarnie, ale podjął się wyzwania, przy małych korepetycjach u pana Macieja wgryzł się w tajniku używania ,,projektowego sprzętu’’. Dziś jest najlepszym specjalistą od sprzętu w szkole, o czym świadczą nagrane przez niego słuchowiska, filmik promocyjny, a także wykorzystanie sprzętu na różnych imprezach szkolnych. Dawid nieśmiało myśli o reżyserii dźwięku. Dodać należy, że Centrum Kultury RONDO wsparło grupę opieką swojego sprzętowca pana Rafała, ale to tylko pozwoliło się rozwinąć Dawidowi.