Skład zespołu Aleksandra Adamczak Małgorzata Brzoska Maria Gembiak Anna Gołab Ewa Gołąb Małgorzata Gołąb Maja Gorzuch Hanna Kostera Laura Jakubowska Antonina Ożóg Zofia Skórzewska Zofia Tepper Zofia Tomkowiak Matylda Zdanowicz Opiekun zespołu Urszula Grzęda Nazwa szkoły Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Pamiątkowie Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolska Akademia Talentów |
Wstępne przygotowania i planowanie
Chęć udziału w projekcie wyraziło 14 uczennic z klas 4-8. Na początku działań przeprowadzono ankietę mającą na celu poznanie ich zainteresowań, zdolności oraz otwartości na nowe wyzwania. Na podstawie wyników opiekun zaproponował dwa scenariusze przedstawień. Po zapoznaniu się z obiema propozycjami dziewczęta wybrały przedstawienie pt. „O księciu, który za sprawą Internetu dorobił się debetu”. Autorka, p. Aleksandra Klusek-Gębska, udostępniła scenariusz bezpłatnie.
W kolejnym kroku grupa rozpoczęła wspólne opracowywanie planu działań. Uwzględniono w nim nie tylko podział obowiązków, przydział ról, ale także identyfikację potrzebnych materiałów i potrzebę ewentualnej pomocy z zewnątrz – na przykład w przygotowaniu plakatu, zdobyciu strojów czy wyszukiwaniu odpowiedniej muzyki do poszczególnych scen.
Po analizie ankiety wspólnie ustalono, nad jakimi umiejętnościami grupa musi jeszcze popracować. Zaplanowano także działania związane z tworzeniem scenografii, doborem kostiumów i muzyki.
Prace nad przygotowaniami
Kolejne spotkania skupiały się na doskonaleniu umiejętności aktorskich poprzez: ćwiczenie prawidłowej dykcji, oddechu, ruchu scenicznego, pracy z mikrofonem. Opiekun starał się zapewnić dziewczętom odpowiedni balans pomiędzy nauką, relaksem i zabawą, co miało na celu utrzymanie dobrej atmosfery oraz wysokiej motywacji.
W trakcie tych zajęć dziewczęta miały okazję poznać muzykę oraz tańce z epoki średniowiecza i baroku. Uczyły się układów tanecznych, takich jak: taniec dworski „Rex” – Anonim, XVI w. czy Schiarazula Marazula (taniec maltański). Ponadto poznały melodię ludową „Bajuszki”, którą wykonały z akompaniamentem dzwonków. Słowa do niej napisała p. Elżbieta Mielnik vel Mlonek – będąca również autorką zakończenia przedstawienia. Dziewczęta posiadające umiejętność gry na instrumentach melodycznych, takich jak flażolet, skrzypce i wiolonczela, nauczyły się grać melodie: „Hajducki” z tabulatury organowej Jana z Lublina, XVI w. oraz „Menuet” Johanna Kriegera, który został opracowany przez opiekuna.
Próby i przygotowania do występu
W trakcie realizacji projektu grupa udała się do Auli Artis w Poznaniu na spektakl „Kopciuszek”. Przedsięwzięcie to stanowiło ważny element pracy nad przygotowaniem przedstawienia, nie tylko ze względu na integrację grupy, ale przede wszystkim na możliwość obserwowania pracy aktorów i obiektywnej oceny własnych postępów.
Zbliżający się występ wywołał drobne trudności. Wystąpiły problemy ze skupieniem uwagi, opanowaniem kwestii recytowanych z pamięci czy przygotowaniem stroju. Opiekun poświęcił dużo czasu na indywidualne i zespołowe próby. Zadbał o to, by dopracować szczegóły i utwierdzić się w przekonaniu, że dziewczęta dobrze opanowały przydzielone role. Wiele pracy włożono także w wykonanie scenografii, która składała się z trzech dużych ruchomych tablic. Obracanie ich podczas przedstawienia umożliwiało ukazywanie różnych elementów scenograficznych, a tym samym przenosiło widzów w różne miejsca akcji. Elementy te uczennice przygotowały wspólnie z nauczycielką plastyki, p. Eweliną Kłaczkiewicz.
Zarówno czynności manualne, ćwiczenia aktorskie, jak i prace nad układami tanecznymi przyniosły dziewczętom dużo radości oraz satysfakcji. W końcowym etapie przygotowania zaproszono społeczność szkoły na przedstawienie, które odbyło się dn. 24.04.2025r. w naszej szkole.
Podsumowanie i ocena projektu
Po zakończeniu działań przeprowadzono ankietę podsumowującą. Wynika z niej, że 10 spośród 14 uczestniczek jest zadowolona z udziału w projekcie, 3 udzieliły odpowiedzi „raczej tak”, a 1 osoba nie potrafiła określić własnego poglądu na ten temat. Większość dziewcząt uznała projekt za dostosowany do ich potrzeb, a ocena atrakcyjności zajęć była bardzo wysoka – 10 osób oceniło je jako bardzo atrakcyjne, a 4 jako średnio atrakcyjne.
Największymi zaletami projektu – według uczestniczek – były: rozwijanie umiejętności pracy w grupie, planowania, odpowiedzialności, a także wspólny wyjazd do teatru, różnorodność zajęć, rozwój umiejętności aktorskich oraz integracja z rówieśnikami. Uczestniczki, które miały trudności z kontaktami społecznymi i wystąpieniami publicznymi, stwierdziły, że dzięki udziałowi w tym przedsięwzięciu stały się bardziej otwarte. Jeśli chodzi o trudności, to jedynie trzy dziewczęta zgłosiły problemy ze skupieniem podczas prób, natomiast reszta oceniła zajęcia bardzo pozytywnie. Większość uczestniczek uważa, że udział w projekcie pozytywnie wpłynął na ich rozwój osobisty i umiejętności, a także wyraziła chęć udziału w podobnych inicjatywach w przyszłości.
Projekt okazał się wartościowym doświadczeniem, które nie tylko umożliwiło rozwijanie różnorodnych kompetencji, ale przede wszystkim stworzyło sprzyjające warunki dla budowania pozytywnych relacji wśród młodych dziewcząt, a także utwierdzenia pozytywnego wizerunku oraz pewności siebie.