Fundusze Europejskie
Rzeczpospolita Polska
Dofinansowane przez Unię Europejską
Samorząd Województwa Wielkopolskiego

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Malanowie: Spektakl pt. Spotkanie bajek 

Skład zespołu: 
Kinga Czerniak 
Gabriela Dróżdż 
Pola Jaworska 
Franciszek Jóźwiak 
Patryk Klimek 
Lliwia Mitchell 
Szymon Mruk 
Tomasz Mućka 
Antonina Nawrocka 
Nadia Połatyńska 
Stefan Sacha 
Natalia Sieradzan 
Marcel Tomasik 

Opiekun zespołu
Justyna Pietrzak 

Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Malanowie 

Rodzaj zajęć pozalekcyjnych
Wielkopolska Akademia Talentów 

Organizacja grupy teatralnej 

                W listopadzie 2024r.  w Szkole Podstawowej w Malanowie rozpoczęło swoją działalność koło teatralne „Bajlandia”. Koło działało w ramach Projektu Województwa Wielkopolskiego „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030” realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027”. Głównym celem projektu jest podniesienie do 2029 r. jakości edukacji na każdym szczeblu kształcenia ogólnego. W ramach tego projektu Wielkopolska Akademia Talentów odkrywa szczególnie uzdolnionych uczniów (muzycznie, plastycznie, tanecznie, wokalnie, aktorsko i literacko). Zajęcia odbywały się 2 razy w tygodniu – łącznie 2 godziny zegarowe tygodniowo. W zajęciach uczestniczyło 13 dzieci z klasy drugiej. Gdy dzieci chętne wziąć udział w projekcie zostały już wyłonione, pierwszy miesiąc upłynął głównie na poznawaniu i przyglądaniu się ich zdolnościom, tak by jak najlepiej je wykorzystać, a także na teoretycznym i technicznym przygotowaniu grupy. Dzieci zapoznały się z terminologią związaną z teatrem oraz rodzajami przedstawień teatralnych. Oglądały fragmenty różnych gatunków przedstawień: z aktorami, lalkami, kukiełkami, zobaczyły też teatr cieni. Poznały na czym polega praca aktora. Pracowaliśmy nad portfolio grupy. Uczniowie uczyli się rozpoznawać i nazywać różne emocje, wyrażać je mimiką, gestem i ruchem, odgrywali różne scenki dramowe. Odbywały się też systematyczne ćwiczenia aparatu głosowego, poprzez ćwiczenia emisyjne i wokalne. Prezentowały swoje uzdolnienia, talenty i możliwości. Poznały propozycję scenariusza proponowanego przedstawienia, wspólnie go omówiliśmy – był to też czas na przemyślenia, analizę, ewentualne zmiany i poprawki. Wspólnie wybrano nazwę dla naszego koła teatralnego – „Bajlandia”.  

 Portfolio grupy teatralnej „Bajlandia” 

                  W grudniu wspólnie pracowaliśmy nad uzupełnianiem i udoskonalaniem scenariusza przedstawienia, odbywały się systematyczne ćwiczenia aparatu głosowego i emisji głosu – zabawy, ćwiczenia w mówieniu: bogacenie słownictwa, wyodrębnienie wydarzeń składających się na przedstawienie, charakterystyka poszczególnych postaci występujących w utworze. Wspólnie czytaliśmy tekst w celu dobrego zrozumienia treści, ustaliliśmy przydział ról, omawialiśmy różne propozycji interpretacji poszczególnych scen. Zajęcia upływały również na odgrywaniu różnych emocji, wyrażaniu ich mimiką, gestem, ruchem, głosem – odgrywaniu scenek, odbywały się zabawy dramowe, zabawy ruchowe przy muzyce. Dzieci prezentowały swoje zdolności i talenty – nagrywaliśmy filmiki, odbyła się sesja fotograficzna, opracowaliśmy portfolio grupy teatralnej. Tuż przed świętami odbył się koncert kolęd. Wspólnie śpiewaliśmy kolędy, przy akompaniamencie uczestników projektu, którzy uczą się gry na różnych instrumentach.  

Wyjazd do teatru  

                 W styczniu kontynuowaliśmy prace nad doskonaleniem aparatu głosowego. Bawiliśmy się w aktorów, kontynuowaliśmy systematyczne ćwiczenia wyrażania emocji mimiką, gestem, ruchem, głosem – odgrywanie scenek. Odbył się również wyjazd do teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu na spektakl pt.: „Dzikie łabędzie”. Po spektaklu mieliśmy możliwość zwiedzania teatru – dzieci poznały kulisy teatru, zobaczyły scenę od tyłu, pomieszczenia, które są z drugiej strony kurtyny, poznały pracę aktorów i innych pracowników teatru. Dzieci były bardzo zadowolone z wycieczki, było to dla nich bardzo interesujące i pouczające doświadczenie. 

Zabawa w teatr 

              Kolejne dwa miesiące upłynęły na intensywnej pracy nad opanowaniem przez młodych aktorów tekstu scenariusza, wyborem i opracowaniem podkładów muzycznych w poszczególnych scenach. Odbywały się ćwiczenia elementów tańca w poszczególnych utworach muzycznych. Rozpoczęły się też intensywne działania nad tworzeniem i organizacją strojów oraz rekwizytów dla baśniowych bohaterów przedstawienia. Równocześnie odbywały się ćwiczenia aparatu głosowego i emisji głosu. Rozwijaliśmy  również umiejętności polegające na wyrażaniu emocji, pracowaliśmy nad ruchem scenicznym w poszczególnych scenach, przy równoczesnym korzystaniu z mikrofonu.  

Premiera tuż, tuż… 

             Z początkiem kwietnia rozpoczęły się prace nad przygotowaniem, organizacją scenografii, światła i nagłośnienia. Odbywały się intensywne ćwiczenia utrwalające i doskonalące znajomość tekstów ról, doskonaleniem ruchu scenicznego, elementów tanecznych w poszczególnych scenach. Ostanie 3 dni przed premierą upłynęły nad przygotowaniem sali do przedstawienia, ustawieniu scenografii. Trwały prace nad oświetleniem sceny i aktorów, nagłośnieniem, dużą pomocą i zaangażowaniem wykazali się rodzice. Doskonaliliśmy umiejętności prezentowania ról w poszczególnych scenach,  układy taneczne – w sali szklanej – w scenografii, w strojach. Nadszedł wreszcie wyczekiwany 11 kwietnia 2025r. – dzień premiery. Na przedstawienie pt.: „Spotkanie bajek” przybyło wielu Gości – Przedstawiciele lokalnych Władz i Instytucji, Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Rodzice, Babcie, Dziadkowie, dzieci z Gminnego Przedszkola w Malanowie, a także Nauczyciele, koleżanki i koledzy z naszej szkoły. W barwnej scenografii i pięknych kostiumach przejęci, młodzi artyści zaprezentowali się znakomicie. Młodzi aktorzy zaprezentowali swoje uzdolnienia i efekty kilkumiesięcznych  przygotowań, było kolorowo i radośnie. Zespół teatralny wykazał się dużym scenicznym wyczuciem, doskonałą pamięcią, aktorstwem i wielkim zaangażowaniem, a występ spotkał się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem widowni. W tym dniu odbyła się też ponowna prezentacja przedstawienia dla koleżanek, kolegów ze starszych klas, porządkowanie sali. 

https://youtu.be/eSBQmHBl6zk

Czas podsumowań 

           W drugiej połowie kwietnia po wspólnym obejrzeniu nagrania przedstawienia nadszedł czas na podsumowania. Odbywało się nagrywanie wypowiedzi dzieci –  ich refleksji po przedstawieniu i uczestnictwie w kole. Odbyła się też organizacja dokumentacji filmowej. Wykonaliśmy barwną makietę na temat przedstawienia – klasową pamiątkę, która będzie przypominała dzieciom o ich niezapomnianej przygodzie, w której rozwinęły swoje talenty i pasje i zaprezentowały różne formy swojej wspaniałej aktywności twórczej. 

https://youtu.be/nXTEBp21qww
Udostępnij wpis:

Powiązane wpisy

Przejdź do treści