Skład zespołu: Martyna Najkowska Maria Dzięciołowska Lena Rzadkiewicz Julia Dębna Maria Konwińska Olga Stachowiak Helena Wodkowska Oliwia Wołta Blanka Woźnicka Eligiusz Grabowski Cezary Księżniakiewicz Franciszek Mazurowski Wiktor Repczyński Patryk Wołta Opiekun zespołu Małgorzata Janus Nazwa szkoły Szkoła Podstawowa im. ppłka Włodzimierza Kowalskiego w Gołańczy Rodzaj zajęć pozalekcyjnych Wielkopolska Akademia Talentów |
I FAZA PROJEKTU – ORGANIZACYJNA
Pod koniec października 2024 r. w Szkole Podstawowej w Gołańczy zorganizowano grupę uczniów chętnych do udziału w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2030 Wielkopolska Akademia Talentów.
Pierwsze zajęcia pozalekcyjne odbyły się 5 listopada 2024 r. Na samym początku przedstawiono 14 członków zespołu, określono formułę aktywności artystycznej, podano cele projektu, zawarto kontrakt z grupą. Zapoznano uczniów z formą efektu końcowego projektu, a mianowicie z przygotowaniem i zaprezentowaniem montażu słowno-muzycznego z okazji Dnia Patrona Szkoły. W czasie kolejnych zajęć ustalono harmonogram działań (wstępnie do 15 stycznia 2025 r.), utworzono nazwę zespołu, zaznajomiono uczniów ze sprzętem projektowym, wykonano portfolio zespołu uczniowskiego. Zanim rozpoczęto prace nad scenariuszem, zebrano informacje
od członków zespołu, zadając im pytanie: „Czego się spodziewasz w projekcie?” – odpowiedzi zostały utrwalone w formie nagrania. Pod koniec listopada zapoznano uczniów z programem CapCut oraz zaczęto tworzyć film podsumowujący miesiąc pracy w projekcie. Ukończono go 11 grudnia 2024 r. W czasie zajęć opiekun projektu integrował uczniów poprzez zabawy ruchowe i rytmiczne.
II FAZA PROJEKTU – PRZYGOTOWAWCZA
Po rozpoznaniu możliwości artystycznych grupy, określono typ aktywności artystycznej dla każdego uczestnika zajęć pozalekcyjnych. Ustalono, że skoro zespół przyjął nazwę TUTTI, to wszyscy uczniowie będą śpiewali, grali na instrumentach i tańczyli. Następnie rozpoczęto przygotowanie scenariusza pod tytułem Szkoła na wesoło. Na początku zastanawiano się nad wyborem utworów wokalnych, instrumentalnych i tanecznych. Ostatecznie zdecydowano, że będą to następujące utwory:
- O, o, o!-Orkiestra – quodlibet na trzy głosy z akompaniamentem bum bum rurek,
dodatkowo podkład muzyczny - Imieniny szkoły – zwrotki soliści, refren wszyscy, akompaniament fortepianowy
- Piosenka o szkole – zwrotki soliści, refren wszyscy, akompaniament fortepianowy
- Radosna samba – choreografia z pomponami, zwrotki soliści, refren wszyscy,
podkład muzyczny - Och i ach – zwrotki soliści, refren wszyscy, podkład muzyczny
- Wschodami gwiazd – całość wszyscy, podkład muzyczny
- Oda do radości – dwugłosowy utwór instrumentalny na flety proste sopranowe
- Sunny – utwór wykonany tylko na bum bum rurkach
układ taneczny do utworu Tritsch-Tratsch-Polka.
Po wybraniu utworów przyszedł czas na odpowiedni dobór treści do naszego przedstawienia. Poszczególnym członkom grupy przydzielono teksty.
W styczniu opracowano dalszy harmonogram działań – do 30 kwietnia 2025 r.
III FAZA PROJEKTU – REALIZACYJNA
W grudniu 2024 r. rozpoczęto naukę utworów wokalnych i instrumentalnych. Dużo czasu poświęcono emisji głosu, doskonaleniu poczucia rytmu, grze na fletach prostych i bum bum rurkach, a także pracy z mikrofonem. Podczas recytacji przydzielonych tekstów zwracano uwagę na dykcję, ton głosu i intonację, oddechy oraz tempo wypowiadanego słowa. Dokładnie 30 stycznia 2025 r. ruszyły przygotowania układu tanecznego do Tritsch-Tratsch-Polka, co okazało się wcale niełatwym zadaniem. Od 2 kwietnia 2025 r. próby odbywały się w sali gimnastycznej, czyli w miejscu finałowej prezentacji. Usytuowano członków grupy, zaaranżowano salę, przygotowywano dekoracje oraz stroje dla występujących. Sprzęt projektowy przeniesiono z sali nr 15 do sali gimnastycznej. Postępy w przygotowaniu do występu dokumentowano w postaci zdjęć i krótkich filmów.
IV FAZA PROJEKTU – WDROŻENIOWA
30 kwietnia 2025 r. w Szkole Podstawowej w Gołańczy podczas obchodów Dnia Patrona Szkoły zaprezentowano działania artystyczne grupy projektowej przed przedstawicielami władz powiatowych i gminnych, zaproszonymi gośćmi oraz całą społecznością szkolną. Występ został entuzjastycznie przyjęty, nagrodzony gromkimi brawami publiczności, która wyrażała wiele ciepłych słów uznania. Wydarzenie zostało utrwalone w formie nagrania.
V FAZA PROJEKTU – EWALUACYJNA
W maju 2025 r. przygotowano film podsumowujący działania grupy projektowej. Dokonano również ewaluacji projektu. Uczestnicy odpowiadali na poniższe pytania:
– Co było dobre w projekcie? Co ci się podobało? Czego będzie tobie brakowało po zakończeniu projektu?
– Co byś zmienił/ła w projekcie?
Odpowiedzi zostały utrwalone w formie nagrania i umieszczone w filmie podsumowującym.
PODSUMOWANIE
Zajęcia z projektu odbywały się dwa razy w tygodniu – we wtorki (godz. 13:35-14:35) i w środy (13:30-14:30). W styczniu i w marcu były też zajęcia w niektóre piątki. Natomiast w kwietniu odbyło się najwięcej spotkań – dodatkowo w czwartki i piątki. Uczniowie bardzo chętnie i systematycznie uczęszczali na zajęcia. Jeden z uczestników ma stuprocentową frekwencję.
Podczas realizacji projektu uczniowie stawali się coraz bardziej odważni, aktywni i twórczy. Poczuli radość płynącą ze wspólnej zabawy i nauki, nabyli umiejętność współdziałania. Każdy z uczniów pokonywał swoje słabości i odkrywał nowy potencjał. Cykl spotkań pozwolił im na wyzwalanie aktywności twórczej i kształtowanie umiejętności kreatywnego spędzania czasu wolnego. Udział w projekcie był dla nich ogromnym przeżyciem i jednocześnie cennym doświadczeniem.