Skład zespołu: Lena Świderska Zuzanna Ciesielczyk Julia Urbaniak Martyna Kajkowska Emilia Skowron Martyna Baranowska Kalina Kielban Karolina Krotoschak Zofia Dutkowska Jakub Nowak Andrzej Nieużyła Opiekun zespołu: Dominika Rewers |
Projekt uczniowski pt. „Powstanie w nas” zrealizowany został w ramach zajęć pozalekcyjnych Cyfrowej Szkoły Wielkopolskiej 2030 – Wielkopolskiej Akademii Talentów. Jego głównym celem było rozwijanie kompetencji artystycznych i emocjonalnych młodzieży, a także kształtowanie ich postaw wobec współczesnych problemów społecznych, poprzez odwołanie się do wydarzeń historycznych, między innymi do Powstania Warszawskiego. Uczniowie klas szóstych i siódmych pracowali nad projektem przez pół roku, od listopada do maja.
Projekt narodził się z inicjatywy oraz współpracy opiekuna grupy uczniowskiej – Dominiki Rewers oraz pani Magdaleny Boruckiej, które wraz z uczniami stworzyły jego koncepcję.
Forma i struktura spektaklu
Efektem końcowym działań projektowych było widowisko poetycko-muzyczne, które zostało zaprezentowane publicznie, na forum szkolnym. Twórcy zdecydowali się na formę poetycką, rezygnując z tradycyjnej fabuły. Zastosowanie poezji umożliwiło wielowarstwową interpretację i wyzwoliło kreatywność uczniów. Widowisko zostało zaplanowane z zachowaniem struktury dramatu: ekspozycja, rozwój akcji, punkt kulminacyjny i zakończenie.
Treści artystyczne i przekaz emocjonalny
Spektakl rozpoczął się od prezentacji multimedialnej ilustrowanej piosenką Czesława Mozila i Meli Koteluk do wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Kolejne etapy widowiska zawierały m.in.:
- Wiersz Tuwima „Do prostego człowieka”, zilustrowany plakatami stworzonymi przez uczniów na podstawie hejtu z sieci – wybrane zwroty pochodziły z badania przeprowadzonego wśród uczniów.
- Animacje poklatkowe: z użyciem klocków LEGO do utworu „Chłopcy idą na wojnę” zespołu Pidżama Porno oraz animacja z wykorzystaniem picturebooków do wiersza Josifa Brodskiego „Giną ludzie”.
- Punkt kulminacyjny: wiersz „Uśmiech Warszawy” i taneczna choreografia uczennic do utworu Krzysztofa Antkowiaka „Piosenka o młodych powstańcach warszawskich”.
- Wiersz Tadeusza Różewicza „Ocalony”, z wizualizacjami ukazującymi wartości takie jak przyjaźń, honor, prawda.
- Występ wokalny do piosenki Billie Eilish „What Was I Made For?” – realizacja marzenia jednej z uczestniczek projektu oraz występ na szarfach, który samodzielnie przygotowała i zatańczyła uczennica klasy siódmej.
- Zakończenie: refleksyjny utwór Wisławy Szymborskiej „Koniec i początek” to połączenie recytacji, gry scenicznej, tańca oraz piosenka Marka Grechuty „Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy” w której gościnnie wystąpił chór szkolny.
- Akompaniament na żywo był natomiast możliwy dzięki zaangażowaniu uczennicy – pianistki oraz kompozytorki własnych utworów.
Wartości i przesłanie projektu
Projekt nie tylko upamiętniał bohaterstwo powstańców warszawskich, ale przede wszystkim służył jako parabola współczesnej walki młodzieży z hejtem, wykluczeniem, uzależnieniami i brakiem akceptacji. Młodzi uczestnicy projektu zestawili realne zagrożenia roku 1944 z wyzwaniami XXI wieku. W projekcie wykorzystano także inspiracje duchowe, m.in. twórczość ks. Piotra Pawlukiewicza i artystyczne wsparcie Krzysztofa Antkowiaka, który spotkał się z młodzieżą i dzielił się swoją historią.
Efekty i znaczenie edukacyjne
„Powstanie w nas” to projekt, który wykraczał poza tradycyjne metody nauczania. Łączył edukację historyczną, medialną i artystyczną. Uczniowie rozwijali umiejętności współpracy, kreatywnego myślenia, analizy tekstów kultury oraz autoprezentacji. Spektakl był nie tylko formą wyrazu, ale i manifestem: „Nie zgadzamy się na hejt, pogardę, obojętność. Chcemy zbudować w sobie siłę”. Projekt zakończył się nie tylko pokazem talentów, lecz również symbolicznym „powstaniem” – aktem odwagi, autorefleksji i współdziałania.