Zajęcia pozalekcyjne, z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia, zwiększą poziom włączenia społecznego uczniów z terenów oddalonych od Poznania. Zastosowanie aktywizujących i nowatorskich metod kształcenia, a także nowoczesnych narzędzi informatycznych stworzy środowisko sprzyjające rozwojowi kompetencji kluczowych uczniów.
Wielkopolskie Laboratoria Badawcze
Skupią się na otoczeniu przyrodniczo-geograficznym. Kluczowy będzie rozwój kompetencji w zakresie przedmiotów ścisłych i biologicznych, a także geografii fizycznej. Zadaniem uczniów będzie m.in. dokumentowanie i upowszechnianie dziedzictwa przyrodniczego regionu w kontakcie z instytucjami. Również edukacja proekologiczna oraz twórcza analiza problemów lokalnych będą zadaniami uczestników zajęć. Ponadto uczniowie zaangażują się w propagowanie odpowiedzialnych zachowań proekologicznych, ochronę dziedzictwa przyrodniczego, odkrywanie i współczesnych problemów regionu. W aktywności te zaangażowane będą także lokalne społeczności. Niezbędna okaże się nie tylko wiedza, ale i umiejętność współpracy, kreatywnego myślenia, integracji społeczności lokalnej.
Metody: strategia kształcenia problemowego, projekt badawczy, projekt działania lokalnego.
Formy prezentacji: fotografia, film, reportaż.
Zajęcia pozalekcyjne skierowane są do szkół ponadpodstawowych.
Zestaw edukacyjnych narzędzi informatycznych dla szkoły to m. in. aparat fotograficzny z gimbalem i zestawem mikrofonów, lampy LED ze statywami, mikroskop edukacyjny, urządzenie pomiarowe, dron z kamerą oraz laptop do edycji audio-wideo i tablet.
Opiekunowie merytoryczni: dr Dawid Frąckowiak i dr Karolina Walkowiak-Nowicka
Wielkopolska Akademia Talentów
Celem zajęć pozalekcyjnych będzie wyszukiwanie i prezentowanie indywidualności o szczególnych uzdolnieniach muzycznych, plastycznych, tanecznych, wokalnych, aktorskich, literackich itp. Zadaniem będzie uczestników będzie dokumentowanie i prezentacja różnych form aktywności twórczej indywidualnej i zespołowej. Do takich form należą chóry szkolne, młodzieżowe orkiestry, grupy taneczne i zespoły ludowe, teatry szkolne, koła poezji, kluby literackie, kabarety itp.
Metody: projekt działania lokalnego.
Formy prezentacji:
- fotografia,
- film,
- nagrania muzyczne,
- prezentacje publiczne,
- koncerty,
- wystawy.
Zajęcia skierowane do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.
Zestaw edukacyjnych narzędzi informatycznych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych to m. in.: aparat fotograficzny z gimbalem i zestawem mikrofonów, lampy LED ze statywami, zestaw oświetlenia efektowego, dyktafon, zestaw głośników z łącznością bluetooth, mikser audio, zestaw mikrofonów wokalnych oraz laptop do edycji audio-wideo i tablet.
Opiekunki merytoryczne: mgr Olga Gałuszek i mgr Justyna Szychowiak
Wielkopolskie Laboratoria Informatyczne
Pomogą uczniom wspiąć się na wysoki poziom umiejętności informatycznych. Celem zajęć pozalekcyjnych jest wyszukiwanie, gromadzenie, przechowywanie, porządkowanie i opracowywanie danych za pomocą komputera. Uczestnicy poznają także nowoczesne technologie, formy upowszechniania, promocji i popularyzacji osiągnięć informatycznych. Ponadto rozwijane będą myślenie algorytmiczne i poszukiwania związków informatyki z innymi dziedzinami życia.
Metody: projekt uczniowski realizowany przy pomocy narzędzi IT.
Formy prezentacji: multimedialna prezentacja wykonanego projektu, film.
Zajęcia pozalekcyjne skierowane są do szkół podstawowych.
Zestaw edukacyjnych narzędzi informatycznych dla szkoły to m. in.: aparat fotograficzny z gimbalem i zestawem mikrofonów, lampy LED ze statywami, zestawów do konstruowania robotów oraz nauki programowania, drukarki 3D oraz laptop do edycji audio-wideo i tablet.
Opiekunowie merytoryczni: dr Barbara Borkowicz i mgr Roman Dwulit
Wielkopolska Encyklopedia Cyfrowa
Wzbudza zainteresowanie uczniów historią i współczesnością regionu, a także buduje lokalną tożsamość. Efektem zajęć będą również konsolidacja środowiska lokalnego oraz promocja regionu. W ramach zajęć pozalekcyjnych, uczniowie zajmą się odnalezieniem miejsc, postaci, wydarzeń, zjawisk ciekawych i niezwykłych z ich otoczenia. Następnie stworzą hasło encyklopedyczne, poparte m.in. badaniami, kwerendami bibliotecznymi i archiwalnymi oraz wywiadami.
Metody: projekt badawczy i działania lokalnego.
Formy prezentacji: multimedialny zapis w postaci hasła
Zajęcia pozalekcyjne skierowane są do szkół podstawowych.
Zestaw edukacyjnych narzędzi informatycznych dla szkoły to m. in.: aparat fotograficzny z gimbalem i zestawem mikrofonów, lampy LED ze statywami, dyktafon, ręczny skaner, zestaw do nagrywania podcastów, dron z kamerą oraz laptop do edycji audio-wideo i tablet.
Opiekunowie merytoryczni prof. UAM dr hab. Lucyna Błażejczyk-Majka i prof. UAM dr hab. Jędrzej Paszkiewicz
Wielkopolska Akademia Odkrywców Dziedzictwa Kulturowego
Skupia się na odkrywaniu i upowszechnianiu dziedzictwa materialnego i niematerialnego regionu oraz jego historii, a także umiejętnym dokumentowaniu i prezentacji bogactwa krajobrazu kulturowego. Odkrywanie historii regionu Wielkopolski odbywa się w kontakcie z instytucjami kultury i historykami/archiwistami/kustoszami dziedzictwa. W zajęcia te włączona jest także lokalna społeczność. Kluczowe będzie również kształcenie świadomej postawy ochrony i dążenia do zachowania dziedzictwa kulturowego. Ponadto zajęcia wymagać będą od uczniów współpracy ze środowiskiem lokalnym, a więc szeroko pojętej integracji całej społeczności szkolnej i pozaszkolnej.
Metody: strategia kształcenia
problemowego, projekt badawczy, projekt działania lokalnego.
Formy prezentacji: fotografia, film, reportaż.
Zajęcia pozalekcyjne skierowane są do szkół ponadpodstawowych.
Zestaw edukacyjnych narzędzi informatycznych dla szkoły to m. in.: aparat fotograficzny z gimbalem i zestawem mikrofonów, lampy LED ze statywami, dyktafon, ręczny skaner, zestaw do nagrywania podcastów, dron z kamerą oraz laptop do edycji audio-wideo i tablet.
Opiekun merytoryczna: prof. dr hab. Violetta Julkowska
Wykłady Akademickie
Pełnią funkcję wspomagającą pozostałe zajęcia pozalekcyjne, poprzez transmisję wykładów prowadzonych przez wybitnych przedstawicieli wielkopolskiej nauki, kultury, sztuki, gospodarki i życia społecznego. Wśród nich znajdują się m.in. pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Celem jest inspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy, dyskusji i krytycznego podejścia badawczego oraz podniesienie kompetencji kluczowych. Zajęcia realizowane będą z zastosowaniem formuły zdalnej.
Metody: wykład, dyskusja, debata.
Formy prezentacji: udostępnienie zapisanych wykładów za pomocą kanału YouTube.
Wykłady Akademickie skierowane są do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.
Opiekun merytoryczny: dr Mariusz Menz